یکی از راهکارهای موثر برای افزایش فروش رستوران استفاده از روش های مهندسی منو رستوران می باشد. این روشها می تواند مشتری را ترغیب به خرید چیزهایی نماید که شما تمایل دارید از این رو دانستن تکنیک مهندسی منو به شما کمک می کند تا بتوانید با استفاده از راهکارهای ساده تاثیر بسیار خوبی در درآمد رستوران خود داشته باشید. گرسنگی نیز مانند هر نیاز دیگری در افراد وجود دارد و در این زمان افراد برای رفع گرسنگی خود غذا می خورند اما برخی از افراد تمایل دارند علاوه بر رفع نیاز گرسنگی خود ساعتی را نیز در کنار عزیزان شان در آرامش و خوشی سپری نمایند از این جهت به رستوران مراجعه می کنند. در این زمان است که شما می توانید افراد را در انتخاب غذا راهنمایی کنید شما این کار را با طراحی منو رستوران خود انجام می دهید.
منو رستوران میهمانان شما را در انتخاب غذا یاری می کند.
بنابراین در طراحی آن باید دقت و توجه کافی داشته باشید.
اگر بخواهیم تعریف دقیقی از منو رستوران داشته باشیم باید بگوییم که منو یا صورت غذا لیستی از انواع غذاها , خوراکی ها و نوشیدنی هایی است که یک رستوران به مشتریان خود ارائه می کنند و این مشتریان می توانند از میان غذاهای ارائه شده در این لیست غذای مورد نظر خود را انتخاب نمایند. شما به عنوان مدیریت رستوران در مورد هر خوراک یا غذا و نوشیدنی که در لیست صورت غذای خود دارید موظف به ارائه خدمات هستید و میهمانان شما نیز نمی توانند درخواست غذایی خارج از منو به شما ارائه نمایند. تهیه منو و لیست غذا تنها به این معنی نیست که شما لیستی از غذاها را آماده نمایید و در اختیار مشتری قرار دهید بلکه این کار نیازمند هنر , ذوق و سلیقه و تکنیک هایی است که می تواند در خرید مشتری تاثیرگذار باشد.
با ما همراه باشید.
و با مفهومی به نام مهندسی منو رستوران آشنا شوید.
شما برای نوشتن منو رستوران خود از چه روشهایی استفاده کرده اید؟
احتمالا آنچه را که پیشنهاد سرآشپز تان بوده است را در منو گنجانده اید.
و یا بر اساس اصول طراحی منو این کار را انجام داده اید.
منظور از مهندسی منو نوشتن منو از ابتدا نیست بلکه طراحی منو به گونه ای سودآور است که باعث می شود در یک تعریف ساده مشتری را به آنچه تمایل دارید به او بفروشید علاقه مند نمایید و او را از آنچه دوست ندارید مشتری آن را سفارش دهد دلسرد نمایید. میهمانان شما حق انتخاب دارند اما شما می توانید به شیوه ای هوشمندانه انتخاب مشتریان را در مسیری که دلخواه تان است قرار دهید و این کار با استفاده از هنر و علم در طراحی منو رستوران و در نظر گرفتن مواردی است که در طراحی منو باید رعایت کنید.
از این رو مهندسی منو رستوران را می توان شامل چهار بخش اساسی زیر دانست:
روانشناسی در مهندسی منو رستوران (توجه به احساسات و تاثیرگذاری روی مشتری)
مدیریت مالی و حسابداری ( محاسبه سود آوری و قیمت تمام شده واحدهای غذا )
بازاریابی و استراتژی (راهبرد ها) شامل قیمت گذاری و ترفیعات فروش
طرح گرافیکی در مهندسی منو رستوران (طرح بندی و نوشته ها)
منو یکی از راه های برقراری ارتباط با مشتری است
و اولین قدم برای سفارش غذا از طریق منو انجام می شود
از این رو در بدو ورود می تواند تاثیر بسیار خوبی روی مشتری داشته باشد اگر به درستی طراحی شده باشد و اصول مهندسی منو رستوران در آن رعایت شده باشد. استفاده از اصول روانشناسی در مهندسی منو بر افزایش توجه مشتری به منو تاثیر می گذارد این اصول شامل دسته بندی و مرتب سازی صفحات منو می باشد که باعث افزایش تمرکز می شود یکی از اصول روانشناسی به نام نقاط شیرین در طراحی منو به ما می گوید که مشتریان معمولا اولین و آخرین چیزی را که در منو می بینند به یاد می آورند بنابراین شما می توانید بیشترین چیزی را که تمایل دارید بفروشید در این نقاط قرار دهید. از دیگر اصول روانشناسی در مهندسی منو رستوران استفاده از عناوین و توضیحات برای هر غذا می باشد.
برای مثال درج مواد تشکیل دهنده غذا می تواند اثر مثبتی در انتخاب مشتری داشته باشد.
و یا درج قیمت در کنار غذا باعث ایجاد حس صرفه جویی در مشتری می شود.
مبنای مهندسی منو رستوران ترغیب مشتریان در انتخاب مواردی است که سوددهی بیشتری برای رستوران به دنبال دارد. غذاهای سودآور باید موقعیت چشمگیری در منو شما داشته باشند برای رسیدن به این منظور باید قیمت تمام شده هر غذا به صورت دقیق محاسبه شود برای این کار باید تمامی هزینه ها که برای آماده سازی یک غذا صرف می شود شامل:
هزینه مواد اولیه
حمل و نقل
طبخ
و … محاسبه و منظور شود. برای طراحی منو ابتدا غذاهای پرسود و کم سود را مشخص نمایید و در لیست صورت غذای خود ابتدا غذاهای با سوددهی بیشتر را لحاظ کنید و سپس به غذاهای با سود کمتر بپردازید. این نکته که کدام غذاها می تواند به افزایش فروش رستوران شما کمک نماید در چیدمان منو شما نقش اساسی دارد و از اصول مهم در مهندسی منو غذا می باشد.
پس از محاسبه قیمت تمام شده غذاها باید این غذاها جهت درج در لیست منو رستوران قیمت گذاری شود. برای قیمت گذاری یک غذا باید عوامل مختلفی را مد نظر قرار داد. قیمت گذاری میزان سوددهی یک غذا را جهت مهندسی منو رستوران مشخص می نماید و بر اساس این قیمت محاسبه شده است که شما می توانید به تبلیغات رستوران و غذای خود بپردازید و منو تان را طراحی نمایید. برای مثال شما می توانید تبلیغات خود را حول غذاهایی انجام دهید که سود دهی بیشتری برای شما داشته باشد
چه دلیلی وجود دارد که شما غذاهایی را تبلیغ کنید که سود کمتری برای شما به دنبال دارد.
یکی از حساس ترین و مهمترین بخش های مهندسی منو رستوران طراحی منو رستوران است.
طرح بندی گرافیکی و طرح بندی نوشته ها در منو اهمیت ویژه ای دارد. اصولا گرافیست ها از اصول بازاریابی و برندسازی رستوران سررشته کمتری دارند و یک طرح بندی نامناسب می تواند برای مشتری مشخص نماید که کدام غذاها سود بیشتری برای رستوران به دنبال دارند. طراحی یک منو می تواند زیبا و چشم نواز باشد اما اینکه این منو چقدر می فروشد و کدام غذاها در این منو پرفروش تر می باشند از بحث های تخصصی مهندسی منو رستوران می باشد.
برای مثال تمایز قیمت ها در طرح بندی منو و قرار گرفتن غذاهای بی ربط در کنار هم در طراحی صورت غذای رستوران کار درستی نیست و می تواند بر میزان فروش رستوران اثر منفی داشته باشد. از دیگر موارد مهم این است که طراحی منو و استفاده از طرح ها و رنگها در آن باید در هماهنگی با طراحی دکوراسیون رستوران باشد. منو باید بازتاب دهنده دیزاین رستوران شما باشد برای مثال منو می تواند مشخص نماید که رستوران شما سنتی است یا در دسته بندی فست فودها قرار می گیرد. استفاده از تصاویر غذاها در طراحی منو از دیگر اصول مهندسی منو رستوران است که می تواند تاثیر مثبتی در خرید مشتری داشته باشد برای این کار تمرکز بیشتری روی غذاهای سودآور داشته باشید.
یک منو زیبا به معنای یک منو مهندسی شده نیست در صورتی که برای طراحی منو غذای رستوران خود نیاز به مشاوره دارید و یا قصد راه اندازی رستوران خود را دارید می توانید با تیم تخصصی کمالو تماس بگیرید و مشاوره دریافت نمایید.