روش ها و فنون سرو غذا در رستوران ها , فست فودها و هتل ها یکی از نکات بسیار مهمی است که مدیریت رستوران باید به آن توجه زیادی داشته باشد. زمانی که شما به عنوان مشتری غذا و نوشیدنی خود را سفارش می دهید مراحل سرویس دهی و انجام تشریفات در آوردن غذا و نوشیدنی شما و توجه به آنچه شما نیاز دارید جزء خدمات رستوران به شمار می آید. هر رستوران ممکن است نحوه سرو غذای متفاوتی را انتخاب کرده باشد و آداب متفاوتی برای سرویس دهی به مشتری برگزیده باشد. پذیرایی و سرویس دهی هر چه که باشد از اصول اساسی رستوران داری است و توجه و اهمیت دادن به آن در ردیف توجه و اهمیت به کیفیت و نوع غذاها می باشد.
همان اندازه که کیفیت , طعم و اصالت غذا برای مشتری اهمیت دارد.
نحوه پذیرایی و دریافت سرویس در رستورانی که مهمان آن است نیز برای مشتری مهم است.
درجه و نوع پذیرایی و سرو غذا در رستوران های مختلف متفاوت است در گذشته پذیرایی تنها مختص مهمانان خاص بود و مدیران رستوران ها کمتر به اصول و فنون سرو غذا در رستوران خود اهمیت می دادند و رستوران را تنها مکانی برای کسب درآمد می دانستند اما امروزه اهمیت سرویس دهی بیشتر درک شده است و رستوران ها , هتل ها و فست فودها و … در تلاش اند تا با به کارگیری تکنیک ها و مهارت های پذیرایی و سرو غذا توجه مشتریان خود را جلب نمایند و با برآورده نمودن انتظارات آنها وجه خود را در میان مشتریان بالا ببرند. اگر مشتری سرویس دهی مطلوب خود را دریافت نکند دوباره به رستوران شما برنمی گردد مسئله سرویس دهی به مشتری به ویژه برای مشتریانی که برای اولین بار است که به رستوران شما می آیند اهمیت بیشتری دارد.
در اینجا با مهمترین اصول و فنون سرو غذا در رستوران و پذیرایی و مراحل آن آشنا می شویم.
اولین و اساسی ترین اصلی که در هنگام پذیرایی و سرویس دهی به مشتری باید به آن توجه نمود نحوه دیزاین غذا می باشد. این موضوعی است که شما به عنوان مدیر رستوران و یا یک سرآشپز حرفه ای باید به آن توجه نمایید. اهمیت غذا برای مشتری تنها به نحوه درست طبخ غذا, مراحل آماده سازی و کیفیت آن ختم نمی شود بلکه زیبایی , رنگ و تزئین غذا نیز برای مشتری اهمیت دارد. دیزاین غذا و نحوه سرویس دهی به مشتری نشان دهنده احترام و اهمیتی است که شما برای مشتریان خود قائل می شوید و این موضوع برای مشتریان از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابراین برای داشتن و راه اندازی رستوران موفق بهتر است همیشه با راهکارها و شیوه های جدید دیزاین و فنون سرو غذا در رستوران آشنا باشید و آنها را به کار ببندید.
این کار باعث می شود رستوران , فست فود یا کافی شاپ شما بیشتر مورد توجه مشتری قرار گیرد.
و این مسئله در افزایش فروش رستوران و کافه شما بسیار موثر است.
فنون سرو غذا در رستوران تنها محدود به نحوه پذیرایی از مشتری نمی باشد.
بلکه نحوه دریافت سفارش از مشتری نیز بسیار اهمیت دارد.
زمانی که مشتری وارد رستوران شما می شود اولین کاری که باید انجام دهید این است که مشتری را راهنمایی کنید اگر میزی رزرو کرده است که او را به سمت میز مورد نظر هدایت کنید و یا در صورت شلوغ بودن رستوران او را راهنمایی کنید تا میز مناسبی را انتخاب نماید. این زمان مهمی است زیرا رها کردن مشتری به حال خود باعث دلسرد شدن وی می شود در حالی که با یک راهنمایی ساده از طرف رستوران توسط گارسون ها به سادگی می توانید نظر مشتری را به رستوران خود جلب نمایید. با این کار شما به مشتری خود خوشامد می گویید و او را برای داشتن اوقاتی خوش یاری می کنید. پس از آن نوبت به سفارش گیری از مشتری می رسد.
این نیز مرحله بسیار مهمی است شما می توانید منو را در اختیار مشتری قرار دهید و او را به حال خود رها کنید تا غذایی برای خود انتخاب کند و یا اینکه می توانید او را در این مرحله نیز یاری کنید و با راهنمایی هایی در مورد غذای مخصوص , پیشنهاد سرآشپز و … به او کمک کنید تا غذای باب میل خود را انتخاب نماید. شما در این مرحله نوع پیش غذا , غذای اصلی, سالاد , نوشیدنی , دسر و … را از مشتری درخواست می کنید و حتی می توانید غذاهای سودآوری که در منو دارید را به مشتری عرضه کنید و او را ترغیب به خرید غذاهایی نمایید که برای شما سود بیشتری به دنبال دارند.
پس از اینکه از مشتری سفارشات مربوطه را دریافت کردید نوبت به آماده سازی غذا می رسد.
مدت زمانی که برای آماده سازی غذای مشتری صرف می کنید نباید طولانی باشد
زیرا مشتریان دوست ندارد بیش از حد برای یک غذا منتظر بمانند.
به عنوان مدیر رستوران باید تمهیداتی را در نظر بگیرید که در کمترین زمان ممکن بتوانید غذای مشتری را آماده نمایید. هر چه این زمان کوتاه تر باشد مشتری به اهمیتی که برای او قائل هستید بیشتر پی می برد و احساس بهتری نسبت به رستوران و نحوه پذیرایی شما پیدا خواهد نمود. پس از آماده سازی غذا و سفارشات اکنون نوبت به پذیرایی می رسد. در اینجا هنر و سلیقه شما در استفاده از اصول و فنون سرو غذا در رستوران تان به کمک شما می آید.
و شما می توانید با یک سرویس دهی عالی دل مشتری خود را به دست آورید.
و او را برای نوبت های بعدی نیز به رستوران خود بکشانید.
احترام و توجهی که شما برای مشتری قائل می شوید بیش از هر چیز دیگری به چشم او می آید و باعث دلگرمی او می شود. حتی اگر رستوران کوچکی دارید و جزء رستوران های گران قیمت شهر به شمار نمی آیید باز هم می توانید از فنون سرو غذا در رستوران خود استفاده کنید. توجه به مشتری ربطی به کوچکی و بزرگی , ارزان و یا گران بودن رستوران شما ندارد شما می توانید با یک غذای با کیفیت و یک پذیرایی مناسب مشتریان را به رستوران تان پایبند نمایید.
یکی از فنون سرو غذا در رستوران استفاده مناسب از تزیینات و دیزاین رستوران است.
این می تواند شامل دیزاین فضای داخلی رستوران و دیزاین میز سرو غذا باشد.
استفاده از تکنیک های بسیار ساده در کاربرد فنون سرو غذا در رستوران می تواند کمک بزرگی به برندسازی رستوران شما نماید. استفاده از گلدان های گل روی میزهای غذا یکی از کارهای ساده ای است که می توانید انجام دهید همچنین می توانید هنگام سرو غذا نیز از یک گلدان کوچک گل در سینی حاوی غذا استفاده نمایید. طراحی دکوراسیون رستوران و در هماهنگی با آن استفاده مناسب از وسایل پذیرایی یکی از اصول اساسی در به کارگیری فنون سرو غذا در رستوران است. نوع رستوران در دیزاین و نحوه سرویس دهی بسیار اهمیت دارد و سرویس دهی و پذیرایی می تواند بر اساس نوع رستوران و نوع غذاهایی که ارائه می شود انجام شود برای مثال در یک رستوران سنتی با غذاهای اصیل ایرانی می توانید از روش پذیرایی, ظروف و دیزاین سنتی و قدیمی استفاده نمایید.
آداب دانی و توجه به ریزه کارها و فنون سرو غذا در رستوران از نظر مشتریان دور نمی ماند.
و شما با رعایت فنون سرو غذا در رستوران می توانید رضایت مشتریان تان را جلب نمایید.