یک از مهم ترین کارهایی که در راه اندازی رستوران باید انجام داد انتخاب نام رستوران است. نام رستوران شما اولین چیزی است که از رستوران تان در ذهن مخاطب شکل می گیرد و می تواند تاثیر خود را در ذهن مشتری بر جای بگذارد. اصولا نامگذاری از مراحل مهم در هر کسب و کاری است و هر کسی که قصد راه اندازی شغل و کسب و کاری جدیدی را دارد باید نام مناسبی نیز برای شغل خود در نظر بگیرد. رستوران داری نیز شغل بسیار پیچیده ای است که اگر از همان ابتدا به حساسیت های موجود در این شغل توجه شود می توان به موفقیت آن امیدوار بود. یکی از این حساسیت ها انتخاب نام رستوران است. تمامی مراحل بعدی تبلیغات رستوران و مراحل برندسازی رستوران بر اساس نامگذاری رستوران جلو می رود و نامگذاری مناسب می تواند روی روند موفقیت این مراحل اثرگذار باشد.
اسم رستوران اما از دیدگاه های مختلف نیز مورد بررسی قرار گرفته و اهمیت آن مشخص شده است
در اینجا به تعدادی از حقایق در مورد اسم و اصول انتخاب نام رستوران اشاره می کنیم:
نامگذاری رستوران مانند هر کسب و کاری دیگر نقشی حیاتی در موفقیت رستوران بازی می کند. اگر نگاه دقیقی به نام رستوران های موفق داشته باشیم می بینیم که این رستوران ها نام های مناسبی نیز دارند و در واقع نام این رستوران ها به یک برند در ذهن مشتری تبدیل شده است و هر جا که این نام به گوش مخاطب برسد ناخودآگاه به یاد فلان رستوران می افتند. توجه داشته باشید که نامگذاری چیزی بیش از یک علاقه شخصی است و توجه و علاقه شما به یک نام صرفا نمی تواند دلیلی برای انتخاب آن نام برای رستوران تان باشد. زیرا در انتخاب نام برای رستوران باید معیارهای مختلفی را در نظر داشته باشید
به ویژه زمانی که به شکست و ضرر و زیان رستوران فکر می کنید
باید توجه بیشتری به انتخاب نام رستوران خود داشته باشید.
بیشتر ما برای انتخاب نام کسب و کار خود به بار و احساسات کلمات توجه نمی کنیم اما حقیقت این است که واژه ها در برگیرنده احساسات مختلف هستند به طوری که شنیدن آنها می تواند احساسات متفاوتی در شنونده ایجاد نماید. کلمات احساسات را منتقل می کنند و روی ذهن مخاطب اثر می گذارند. بنابراین باید توجه کنید که با انتخاب نام مناسب برای رستوران خود قصد دارید چه نوع احساسات و پیامی را به مخاطب خود منتقل کنید. رستوران داری شغلی تخصصی است اگر چه در ایران کمتر به این امر توجه شده است و نامگذاری رستوران نیز در اولویت کار مدیران رستوران قرار ندارد
اما باید بدانید که صنعت رستوران داری در تمام دنیا اهمیت ویژه ای دارد
ورود به صنف رستوران داری از مشاغلی است که بسیاری از افراد حاضرند سرمایه گذاری کلانی را صرف آن نمایند.
و صاحب یک رستوران موفق و درجه یک باشند.
بسیاری از افراد تصور می کنند که با انتخاب نام های عجیب و غریب می توانند خود را بزرگتر از آنچه هستند جلوه دهند و اشتباه کار آنها نیز همین است. نیازی نیست خود را بزرگ جلوه دهید شما باید خود واقعی تان باشید و این احساس خود بزرگ بینی را نباید به مخاطب خود القا کنید. شما نباید از یک اسم انتظار داشته باشید که شما را چیزی غیر از آنچه هستید نشان دهد اگر در انتخاب نام رستوران چنین دیدگاهی دارید باید بدانید که احتمال شکست شما بسیار زیاد است.
انتخاب نام رستوران باید با توجه به ارزش هایی که برای شما مهم است انجام شود.
برند و نام تجاری شما شخصیت و هویت شما را مشخص می نماید و در بیان آنچه برای شما مهم است به شما کمک می کند. بنابراین انتخاب نامی که بتواند ارزشها و معیارهای شما را بیان کند اهمیت زیادی دارد. تمایز از مهمترین اصول برای انتخاب اسم رستوران است. انتخاب نام های ساده و خنثی کمتر در ذهن مخاطب باقی می ماند اما اسمی که بتواند وجه تمایز شما را از سایر رقبا مشخص نماید می تواند تاثیر زیادی در برندسازی رستوران شما داشته باشد. نام رستوران شما همچنین می تواند با دیزاین رستوران شما هماهنگ باشد. در واقع شما پیش از هر کاری باید نام مناسبی روی رستوران خود بگذارید و بر اساس آن به طراحی دکوراسیون رستوران و کافی شاپ خود بپردازید.
هماهنگی میان نام رستوران با:
طراحی رستوران
طراحی منو رستوران
چیدمان دکوراسیون رستوران
و … می تواند تاثیر مثبتی روی مخاطبین شما داشته باشد
و نام شما را به یادماندنی تر نماید.
منوی شما باید ارتباط تنگاتنگی با نام رستوران شما داشته باشد. اگر نام رستوران شما یک اسم سنتی ایرانی باشد و شما در منوی رستوران خود انواع غذاهای ایتالیایی را سرو کنید باید بگوییم که گامی بزرگ برای شکست رستوران خود برداشته اید.
این گفته می تواند کاملا درست باشد که نام رستوران شما تمایز شما را از سایر رقبا نشان می دهد. انتخاب نام برای رستوران باید به گونه ای باشد که باعث تمایز و تفاوت شما از دیگر رقبای رستوران دار شما گردد و این برتری و تمایز را به خوبی مشخص نماید. یک نام تجاری خلاقانه راه را برای بازاریابی و تبلیغات رستوران شما آسان تر می کند و نامی که معنا و مفهوم مشخصی داشته باشد بهتر و آسان تر در ذهن مخاطب باقی می ماند.
انتخاب اسم های ساده و رایج می تواند خوب باشد اما یک انتخاب بهتر و با ارزش تر نامی است که از دیگران متمایز باشد در عین حال ویژگی های دیگر ذکر شده در مورد نام را نیز در خود داشته باشد. این به معنی انتخاب نام های عجیب و ناملموس نیست بلکه به معنی انتخاب نامی است که نشان دهد شما آمده اید تا بهتر و بیشتر از رقبا برای مشتریان خود خدمات رسانی کنید و به جلب نظر آنها می اندیشید. خلاقیت دارید و صرفا به دنبال کسب درآمد نیستید در حالی که انتخاب نام رستوران با کمترین تلاش به افزایش فروش رستوران و فست فود شما نیز کمک می کند.
اینکه شما قرار است چه کاری انجام دهید که سایر رقبا انجام نمی دهند
و یا از عهده آن برنمی آیند وجه تمایز شما با آنهاست.
باید بدانید که چرا مردم باید به سراغ شما بیایند
و از میان خیل عظیم رستوران ها در سطح شما رستوران یا کافه شما را انتخاب کنند.
پرهیز از دنباله روی و کپی برداری باعث می شود نام شما خیلی ساده و آسان در ذهن مخاطب جای بگیرد.
نکته مهم دیگری که در انتخاب نام رستوران باید به آن توجه نمایید شرایط رستوران شما از نظر جغرافیایی , منطقه ای , نوع غذایی که ارائه می کنید و … می باشد. اینکه رستوران شما در کدام قسمت از شهر قرار دارد و چه نوع خدماتی ارائه می کند در انتخاب نام رستوران بسیار تاثیرگذار است. برای مثال قرار گرفتن رستوران شما در کنار یک پارک , کوچه قدیمی , یک ساختمان خاص و … می تواند روی نام رستوران شما اثرگذار باشد. اسامی خاطره انگیز و اسامی خاص و توصیفی از دیگر نام هایی است که می توانید برای رستوران , فست فود یا کافی شاپ خود انتخاب کنید.
در صورت نیاز به مشاوره انتخاب نام رستوران و فست فود کافیست با ما در مجموعه کمالو تماس بگیرید.