بازاری پر از ریسک و رقبای سرسخت و برندهای جا افتاده. با این وجود هر روز به تعداد کافه رستورانهای شهر اضافه میشود. با وجود بیثباتی در تهیه و تامین مواد اولیه، کسب و کار راهاندازی کافه رستوران یک کار سخت محسوب میشود.
افراد زیادی در این بازار بخاطر راهاندازی کافیشاپ یا رستوران تمام سرمایه خود را از دست دادند و تنها کسانی در این بازار دوام آوردند که دانش و تجربهی کافی برای مدیریت یک مجموعه کافه رستوران را داشتند.
بنابراین تنها کسانی که تجربه رستورانداری دارند و از علم بازاریابی بهرهمند هستند و یا از مشاورهی متخصصین امر بهره میبرند میتوانند در این بازار دوام بیاورند، عرض اندام کنند و منتفع شوند.
خیلی از افرادی که در جلسات مشاوره کاری یا جمعهای دوستانه با آنها همکلام شدهام، دلشان میخواسته صاحب یک کافهی دنج و نقلی یا یک رستوران باشند؛ و توصیهی من به تمام این عزیزان این است که قبل از آنکه وقت و سرمایهتان را به باد دهید، بهتر است بازاریابی و تبلیغات مرتبط با رویاهایتان را یاد بگیرید.
در این مقاله بطور مختصر و مفید دربارهی بازاریابی و تبلیغاتی که به درد مالکین کافیشاپ و رستوراندارها میخورد اشارهای خواهم داشت.
تعریف سادهی من از بازاریابی این است:
”هر کاری که موجب جذب مشتری به سمت خدمات و محصول شما شود، بازاریابی [یا مارکتینگ] است.“
پس تمام تعاریف پیچیدهای که در ذهنتان دارید کنار بگذارید و برای بخاطرسپاری این تعریف ساده تلاش کنید.
حال برویم سراغ راهکارها و روشهایی که با انجام دقیق و مستمر آنها، نتایج شگفت انگیری در کافه یا رستوران خود کسب خواهیم کرد.
فضا باید به قدری جذاب باشد که وقتی کسی از مقابل آن رد میشود با خودش بگوید که حتما اینجا را با خانواده یا دوستانم امتحان خواهم کرد.
البته این موضوع که ایجاد یک محیط جذاب بسیار هزینه دارد نباید مانع راهاندازی مجموعه شما باشد. قبول دارم که دکوراسیون زیبا، میز و صندلی های گران قیمت و آکسسوریهای لاکچری تاثیر بسزایی دارد؛ اما هدف من از بیان ایجاد یک محیط زیبا این بود که بگویم شما باید یک محیط متناسب با پرسونای مخاطب خود طراحی کنید.
پرسونای برند ما چیست؟ اینکه دقیقا بدانیم مخاطبین ما در چه محدوده سنی هستند؟ جوانان و نوجوانان هستند یا خانوادهها؟ اسپورت هستند یا کلاسیک و سنتی، یا مدرن؛ و خیلی سوالهای دیگر که باید از خودتان بپرسید.
ضمنا از فضاهای تلفیقی، و فضاهای داخلی و بیرونی غافل نشوید.
این یک ترفند بسیار مهم است که در رستورانها و کافیشاپها خیلی جواب میدهد که مشتریها بتوانند کارکنان شما را ببینند یا حداقل بخشی از آنها را ببینند.
وقتی مشتری باریستا، پیتزا زن یا کبابپز شما را ببیند ناخودآگاه حس اعتماد و صمیمیت را بوجود آوردهاید و تاثیر شگفتانگیزی در مارکتینگ خود بوجود آوردهاید.
چه چیزی جز یک تصویر جذاب و یک فضای دنچ و زیبا میتواند محرک جذب مخاطب در رستورانها باشد؟؟؟
برای تصویری که از رستوران یا کافه خودتان به مشتری نشان میدهید وقت مناسب بگذارید و کارشناسی شده عمل کنید. استفاده از تصاویر کپی و تکراری و عادی ممنوع …
برای چندمین بار لازم است که بگویم پای سرمایه، زمان و اعتبار شما وسط است و باید بهترین کار ممکن را انجام دهید.
عکس کارشناسی شده دقیقا چه عکسی است؟
– واقعی باشد.
– کیفیت مناسب داشته باشد.
– استاندارد باشد؛
یعنی شما نمیتوانید عکسی که برای منو دیجیتالی استفاده میکنید در شبکههای مجازی مختلف هم استفاده کنید، با این فکر که در هزینهها صرفهجویی کردهاید (این یک هشدار جدی است).
– خوش رنگ لعاب باشد.
– هوس برانگیز باشد.
در نتیجه عکاسی جذاب و هوس برانگیز را جدی بگیرید و شرایط را برای تیهه آلبومی زیبا از فضا و غذاها تهیه کنید.
شما باید دائما در حال بروزرسانی و تغییرات سازنده باشید اما چگونه؟
یکی از بهترین روشها در مارکتینگ رستوران یا کافی شاپ ارائه محصولات منحصربفرد و سرویسها و المانهای جدید و بهروز است.
رستورانهای خوب از هر تهدید برای فرصت استفاده میکنند. برای مثال در زمان همهگیری کرونا خیلی از رستورانها دچار ورشکستگی شدند و مجبور شدند مجموعه خود را با شکست جمع کنند اما عدهای از این فرصت استفاده کردند.
مثلا خیلی از رستورانها روی فعالیتهای بیرونبر خود تمرکز کردند و سایتهای فروش خود را راهاندازی و تقویت کردند. عدهای به سمت منوی دیجیتال روی آوردند و رستورانهایی هم در همین ایام تاسیس شدند که آشپزخانه لایو راه انداختند و اعتمادسازی را بین مشتریان به بالاترین سطح رساندند.
پس بگردید و خدمات و المانهای جدید در محیط خود ایجاد کنید و شک نکنید که موفقیت همراهتان خواهد شد.
یکی از راههای ورود به بازار غذا همکاری با اپلیکیشنهای سفارش آنلاین غذا میباشد. البته در ایران معتبرترین اپلیکیشن در حال کار که رونق خوبی هم دارد فقط اسنپ فود است.
خیلی از مشتریها اینروزها ترجیح میدهند دامنهی انتخابهای وسیعتری داشته باشند و در نقاط مختلف شهر سفارش خود را ثبت کنند و درب منزلشان تحویل بگیرند. به هر حال این به بخشی از فرهنگ امروزه ما بدل شده است. ثبت نام در این اپلیکیشنها یکی از بهترین روشهای بازاریابی برای رستورانها و کافی شاپها محسوب میشود.
البته بهتر است در کنار این اپلیکیشنها سایت خود را نیز راهاندازی کنید؛ چرا که وبسایت شما یکی از درگاههای فروش فعال شما میتواند باشد.
در مورد این موضوع، هم من و هم شما بسیار شنیدهایم و بسیار خواندهایم. بازاریابی دهان به دهان نوعی از بازاریابی است که همانطور که از نامش پیداست، دیگران هستند که کافه رستوران شما را به سایر افراد معرفی میکنند، اما باید بگویم این شما هستید که شرایطی را فراهم میکنید که نامتان بر سر زبانها بیفتد و به دیگران توصیه شوید.
چگونه؟؟
برای مثال تلاش کنید در بعضی آیتمها اولین یا بزرگترین و یا به نوعی خاصترین باشید.
مثلا اولین سوخاری کیلویی تهران کیست؟
اولین رستوران ایتالیایی تهران کجاست؟
چه کسی برای اولین بار در ایران پیتزا فروشی دایر کرد؟
بزرگترین برگرها رو کجا می تونم بخورم؟
شنیدی فلانجا یه کافه هست که کنار سفارشت برات کلی امکانات سرگرمی میارن تا حوصلهت سر نره؟؟؟
این ها نمونههایی هستند که به وسیله آنها نام شما دهان به دهان میگردد و بازارتان ساخته میشود.
حتما شما هم با من موافقید که شبکههای اجتماعی بخشی از زندگی مردم شده و شاید بتوان گفت یکی از بخشهای مهم زندگی مردم شده است و دیگر فقط جنبهی سرگرمی را ندارد.
بنظرم هر برندی که خدمات عمومی ارائه میدهد باید برای خود یک صفحه در شبکههای اجتماعی داشته باشد و از بازاریابی و تبلیغات در این شبکه ها عقب نماند.
شما باید برای تولید محتوا در شبکههای اجتماعی برنامه مدون داشته باشید و از یک تقویم محتوایی خوب بهره بگیرید. ساخت ویدئوهای جذاب، ساخت عکسها و تصاویر جذاب و هوس انگیز از منو کافه و رستوران و همچنین استفاده دقیق و درست کپی رایتینگ در نوشتن متنهای تبلیغاتی از جمله نیازهای اساسی شما در شبکههای اجتماعی خصوصا اینستاگرام میباشد.
هرگز تصور نکنید که بازاریابی پیامکی دیگر جواب نمیدهد، شما باید بدانید از این ابزار چگونه استفاده کنید و اتفاقا اگر درست عمکل کنید با هزینههای نسبتا مناسبی بازخورد خوبی خواهید داشت.
برای مثال اگر شما لیست مشترکین خود را بصورت فایل منظمی داشته باشید میتوانید به عنوان ابزاری برای اطلاع رسانی از تخفیفها، آفرهای مختلف و … از آن استفاده کنید.
یکی از روشهای خوب و زود بازده در تبلیغات و افزایش فروش کافه و رستورانها تبلیغ بوسیلهی اینفلوئنسرها میباشد. شما باید بدانید که چه زمانی و بوسیلهی کدام اینفلوئنسر تبلیغ کنید تا بهترین نتیجهی ممکن را بگیرید.
برای مثال تبلیغات با اینفلوئنسرها زمانی که شما در ابتدای راه و معرفی مجموعهی خود هستید با زمانی که سرویس یا خدمات جدیدی را اضافه کردهاید کاملا متفاوت است.
شناسایی دقیق اینفلوئنسرها و مخاطبینشان با نتیجه گرفتن یا نگرفتن شما در تبلیغات ارتباط مستقیم دارد. گروه مخاطب پیج امیر جابری با گروه مخاطب پیج باجناقها تفاوتهای زیادی باهم دارند و این شما هستید که باید تشخیص بدهید که با توجه به کانسپت کافه رستوران خود با کدام شخص همکاری کنید.
من تجربیات خوبی در همکاری با اینفلوئنسرهای مختلف داشتهام که درصورت نیاز میتوانید با من در ارتباط باشید.
دیگر چه امکاناتی برای تبلیغات دارید؟
تراکت هنوز هم جواب میدهد. در واقع همهی ابزار و امکانات خوب هستند به شرطی که شما بدانید کجا و چگونه از آن استفاده کنید.
بیلبوردها، استرابوردها، تبلیغات در مترو، تبلیغات بالای کیوسکهای روزنامه فروشی، تبلیغات روی پلهای عابر پیاده همه اینها نمونههایی از تبلیغات محیطی است که البته رسانهی گران قیمتی محسوب میشود اما در مواردی میتوانند نتایج بسیار خوبی برای شما داشته باشد. خصوصا مواقعی که شما در مرحلهی برندسازی هستید.
در نهایت باید بگویم که اقیانوس تبلیغات و برندسازی بسیار وسیع است و همواره ناگفتههای بسیاری به جا میماند و بعید میدانم کسی باشد که کف این اقیانوس را دیده باشد. همیشه خلاقیت میتواند این مسیر را دلچسب و زیبا کند به شرطی که شما آگاهی کامل از خودتان و برندتان و مخاطبتان داشته باشید. امیدوارم در این راه موفق باشید و برای هموارتر کردن این مسیر با من در ارتباط باشید.