کانسپت همان ایده منحصر به فردی است که تمام جنبههای کسب و کار شما را در بر میگیرد؛ و در راهاندازی رستوران از طراحی آیتمهای منو گرفته تا نحوه دکوراسیون و فروش و باقی موارد. در بسیاری از موارد مشتری به من میگوید که میخواهم یک رستوران ایتالیایی بزنم مثل رستوران سنسو، مثل رستوران لنیما، مثل رستوران میخوش و یا هر نام دیگری.
شاید این یکی از اشتباهترین رویکردهایی است که میتواند به عنوان کانسپت مورد استفاده قرار گیرد. چرا که رستوران سنسو در سالی که راهاندازی شد، در مکانی که راهاندازی شد و با در نظر گرفتن کلیهی اقداماتی که در آن سال صورت گرفت، برند خوبی در ذهن مشتری ثبت کرد. حالا پس از گذشت ۱۰ سال و تغییرات بازار و تغییرات ذائقهی مصرفکنندگان، بهتر است بتوانی تحقیق کنی و نیاز روز جامعه را در صنعت رستوران کشف کنی و بیافرینی.
بهتر است در طراحی کانسپت همه چیزمان به همه چیزمان بیاید.
یکی از مهمترین اقدامات داشتن طرح تجاری یا همان بیزینس پلن است.
رستوران نیز مانند هر کسب و کار دیگری به یک برنامه عملیاتی و طرح کسب و کار یا همان بیزینس پلن احتیاج دارد. برنامهای که در آن خلاصه اجرایی، تجزیه و تحلیل رقبا، امکانات موجود، نیروی انسانی، نوع سرمایه گذاری، ارتباط با شرکا و غیره بصورت واضح و شفاف دیده شده باشد.
بهتر است بدانیم که نقطهی آغازمان کجاست و عملکرد مالی ما میبایست چگونه باشد تا نتایج شگفت انگیزی به بار بیاورد.
هزینه افتتاح رستوران و همچنین هزینههای عملیاتی را ارزیابی کنید تا نحوه تامین بودجه رستوران خود را تعیین کنید. چندین گزینه وجود دارد که باید در نظر بگیرید، از پذیرش سرمایه گذار گرفته تا درخواست وام برای کسب و کار کوچک. مطمئن شوید که نقطه سربه سر خود را محاسبه کرده و یک تحلیل مالی نیز ایجاد کنید تا درک بهتری از جریان نقدی پیشبینیکننده خود داشته باشید.
بسیار دیدهام که در اواسط راه بودجهی مشتری تمام شده و یا از ادامه راه بازمانده و یا اینکه به سختی توانسته خود را به افتتاح رستوران برساند و با توجه به اینکه با کمبود منابع مالی مواجه شده، در ادامه شکست خورده و یا به یک رستوران معمولی و روزمره تبدیل شده است. پس نتیجه میگیریم قبل از هر اقدامی باید بتوانید ابتدا تا انتهای کار خود را روشنبینانه ببینید و محاسبه کنید و مهمترین آنها بخش بودجهبندی است.
به غیر از مجوزهای تجاری، اماکن، بهداشت، شهرداری و امور صنفی که برای راهاندازی رستورانتان نیاز دارید به ثبت برند نیز فکر کنید؛ چرا که در دنیای پیش رو بعید نیست که بخواهید فرانچایز کنید و حق امتیاز تابلوی خود را به دیگران بدهید و از آن راه هم کسب درآمد کنید. حتی اگر کسی با تمام زحماتی که شما برای تابلو و برندتان کشیدهاید بخواهد از نام شما بدون اجازه شما استفاده کند، شما میتوانید از روشهای قانونی از او شکایت کرده و حق خود را باز پس بگیرید. لازم است به استانداردهای بخش خود نیز نگاه ویژه داشته باشید.
قبل از راهاندازی رستوران، شما باید رستوران خود را ثبت کنید تا شماره شناسایی کارفرمایی خود را دریافت کنید. در مورد برند، علامت تجاری (لوگو) نام رستوران خود نیز حتما فکر کنید.
یکی از مهمترین کارها بررسی همهجانبه موقعیت مکانی رستوران است. اینکه در یک موقعیت مکانی موفق یا ورشکسته قراردارد، دید تابلو چگونه است، با کانسبت اولیه شما همخوانی دارد یا خیر، در محدودهی ترافیک است یا خیر، محل تردد چه قشری از جامعه است و … . همهی اینها بعلاوهی وضعیت معماری و ساخت ملک را بررسی و ارزیابی کنید. حتما به فکر تهویه مناسب باشید(منظور دمندهها و مکندهها است) و در نهایت بررسی کنید پلان داخلی رستوران برای ایدهای که دارید مناسب است یا خیر.
تجهیزات رستوران بخش مهمی از راهاندازی رستوران را به خود اختصاص میدهد. چرا که تجهیزات خوب گران است و اگر در خرید آن دقت لازم را نکنیم تصمیم گیری ما را در ادامه با مخاطرات فراوانی مواجه خواهد کرد. بنابراین هنگام انتخاب خرید یا اجاره رستوران و تجهیزات باید کاملا استراتژیک برخورد کنید.
تجهیزاتی که نیاز دارید کاملا به منو و پلن توسعه منوی شما بستگی دارد. پس میبایست لیستی از تجهیزاتی که نیاز دارید با درنظر گرفتن نمونههای ایرانی و خارجی آن و فهرست هزینههای این دستگاهها تهیه کنید و در نهایت با بودجه و کانسپت خود درباره خرید یا عدم خرید آنها تصمیم گیری کنید.
آیا رستورانم را لاکچری دکور کنم؟؟؟
میخواهم کم هزینه کنم و فعلا فقط راه بندازم؛ بعدا دست و بالم باز شد هزینه میکنم!!!!!
بهترینها را برای دکور مغازه در نظر بگیر!!!!
اینها بخشی از گفتگوهای مشتری با من است که در اکثر جلسات راهاندازی شنیدهام پاسخ من تقریبا مشخص است: همه چیزمان باید به همه چیزمان بیاید.
اینکه تو میتوانی برای دکور رستوران بیشترین هزینه را بکنی یا اینکه نمیخواهی فعلا هزینه کنی و صحبتهایی از این دست برای موفقیت کسب و کارت اهمیتی ندارد؛ موضوع مهم این است که باید برای کانسپت رستورانت دکوراسیون مناسبی در نظر بگیری.
چطور میشود گروه هدف رستوران تو دانشجوها باشند و تو از میز و صندلی لوکس استفاده کنی؟
یا چطور میشود در منطقهی پولدار نشین شهر رستوران راهاندازی کنی و بعد بخواهی از نازلترین میز و صندلی و دکور استفاده کنی و موفق هم بشوی؟؟؟
پس نتیجه میگیریم دکوراسیون خوب دکوراسیونیست مناسب با کلیه شرایط و ایدههای فکر شدهی اولیه باشد.
برای شروع به کار رستوران حتما دو افتتاحیه در نظر بگیرید. اولی افتتاحیه نرم یا همان سافت اوپنینگ است که شما چند نفر از نزدیکان را دعوت میکنید تا دستگاهها و نیروها را اصطلاحا زیر بار ببرید و احیانا اگر مشکلی وجود داشت بتوانید برطرف کنید. در افتتاحیه دوم میتوانید کاملا رسمی برخورد کرده و میهمانان رسمی دعوت کنید و ارزشهای رستورانتان را به نمایش بگذارید.
دربارهی نحوهی برگزاری افتتاحیه در مقالهی دیگری بصورت مفصل صحبت خواهم کرد.
جهت دریافت یک جلسه مشاوره رایگان و یا سوالات تلفنی با من در ارتباط باشید.