برای راهاندازی رستوران چقدر زمان لازم است؟ برای راهاندازی رستوران چه فعالیتهایی باید در چک لیست برنامه کاری ما باشد؟ اینها و سوالات دیگری از این دست همواره از دغدغههای اصلی اشخاصی است که تصمیم به راهاندازی و سرمایه گذاری درکافه و رستوران میگیرند.
تصمیم دارم در این مقاله کمی دربارهی این سوالات صحبت کنم و تاحدودی گرهگشای شما باشم. ناگفته نماند میتوانید از طریق تماس با ما تمامی سوالات خود را مطرح و برای آن پاسخ منطقی دریافت کنید.
اولین گام راهاندازی رستوران ایده است. همواره مهمترین آیتم در راهاندازی رستوران داشتن ایده یا کانسپت است. با دانستن اینکه در چه لوکیشنی چه ایدهای باید اجرا شود تا بهترین نتیجه حاصل شود نیمی از راه موفقیت را طی کردهایم. برای روشنتر شدن موضوع اجازه دهید چند مثال بزنم:
تصور کنید در لوکیشنی که محل تردد دانشجویان و دبیرستانیهاست بخواهید رستوران اصیل ایرانی یا فرنگی راهاندازی کنید!!
بنظرتان امکان موفقیتتان چقدر است؟
فکر کنید در لوکیشنی که محل مناسبی برای وقت گذرانیهای خانوادگی، رسمی، دوستانه و امثال اینهاست، تصمیم بگیرید فلافل فروشی لاکچری راهاندازی کنید!!
بنظرتان امکان موفقیتتان چقدر است؟
حالا تصمیم بگیرید در محل مناسبی که از قبل زیر نظر داشتهاید و نیازهای آن منطقه را کاملا شناسایی کردهاید رستورانی راهاندازی کنید که خدمات مناسب آن منطقه را ارائه میدهد و در عین حال پیچیدگیهای خاص خود را دارد و امکان کپی کردن کانسپت شما به راحتی برای رقبا وجود ندارد.
حالا بنظرتان امکان موفقیتتان چقدر خواهد بود؟
کانسپتها چگونه بوجود میآیند؟
کانسپتها در ایران معمولا از طریق کپی نمونهی خارجی که شخص در مسافرت خارجی خود آنرا تجربه کرده، کپی کردن نمونههای موفق داخلی و بهتر کردن آن، و مشورت و همفکری با اهل فن بوجود میآیند. البته توصیه من این است که حتما از طریق تحقیقات بازار و بررسی نیازها وجلسات طوفان فکری، مشورت با اهالی فن و صاحب نظرها این اتفاق رقم بخورد؛ چراکه یک ایده زمانی خوب است که تمامی مراحل اجرایی آن ارزیابی شده و قابل پیادهسازی باشد.
یکی از اقدامهای اصلی در راه اندازی رستوران و کافه-رستوران اخذ مجوز است؛ که ازجمله کارهای بسیار مهم میباشد. خیلی از افرادی که تصمیم به راهاندازی رستوران میگیرند از این مرحله خوششان نمیآید و از آن فراری هستند اما این قانون تمام کشورها در جهان است و چه بخواهند و چه نخواهند باید انجام شود.
مجوزهای اداره اماکن، اداره بهداشت، شهرداری، مجوزهای منطقهای، مجوزهای صنفی جز مواردی است که بهتر است با توجه به پروسه طولانی آنها در همان اوایل کار نسبت به اخذ آنها اقدام شود. مواردی نیز وجود دارد که مجوزهای خاصتری هم نیاز است. برای مثال اگر شما بخواهید در ایران مال، پالادیوم، اوپال سنتر یا هر یک از مالهای بزرگ ایران رستورانی داشته باشید، لازم است بعلاوهی مجوزهای عمومی که ذکرشد مجوزهای اختصاصی این مالها را نیز داشته باشید. ناگفته نماند که ثبت برند را هم به جمع کارهای اداری اضافه کنید.
منظور از طراحی در این مرحله مشخص نمودن آیتمها و کلیه موارد منو رستوران میباشد. چون پس از مشخص شدن این موارد بصورت کلی، وارد مرحله طراحی آشپزخانه صنعتی و خطچینی رستوران میشویم که در این مرحله حتما به ارتباط با ما نیاز پیدا خواهید کرد.
بر مبنای تدوین و طراحی منو که در مرحله قبل بیان شد نیازهای ما به تجهیزات داخل رستوران مشخص میشود و وارد مرحلهی طراحی آشپزخانه صنعتی میشویم. طراحی چیدمان و جانمایی دقیق تجهیزات، مشخص کردن جزئیات دقیق، تهیه نقشه برق، تهیه نقشه تهویه هوا، طراحی خروجیهای آب و فاضلاب از آیتمهای مهم دراین بخش میباشد. بهتراست از یک تیم متخصص کمک بگیرید که هم اشراف کامل روی تجهیزات داشته باشد و با پختوپز صنعتی آشنا باشد هم به نکات فنی الکتریکال و موارد دیگر اشراف داشته باشد.
آیا همه تجهیزات را از یک تامین کننده خرید کنم؟
نظر شما درباره اجناس دست دوم چیست؟
جنس ایرانی بخرم یا جنس خارجی؟
اینها و چند سوال دیگر همیشه از ما سوال میشود و در جواب میتوانم نظر شخصی خودم را بیان کنم. بعضی از تجهیزات بهتر است که حتما خارجی تهیه شود و حتی بعضی موارد اصلا مشابه ایرانی ندارد. برخی تجهیزات نمونهی ایرانی بسیار باکیفیتی در بازار دارد و حتما توصیه میشود حتی بنا به حمایت از تولید کنندگان ایرانی اینکار انجام شود و همچنین برخی از اجناس مخصوص پختوپز ایرانی است و نمونه خارجی ندارد.
گاهی اوقات شما خوش شانس هستید و اجناس دست دوم با قیمت خیلی مناسب در مسیر راهاندازی رستورانتان سر راهتان قرار میگیرد در چنین مواردی توصیه میکنم حتما با مشورت گرفتن از کارشناسانی که دستگاهها را به خوبی تست میکنند قدم بردارید و خرید کنید.
سردخانههای بالای صفر و زیر صفر، شبکه، کابلکشی دوربینهای مدار بسته، سیستم برق، زیرساختهای مربوط به بالابر غذا و احتمالا چند آیتم دیگر که اکنون ذهنم یاری نمیکند ازجمله موارد اصلی در زیرساخت رستوران شما میباشد.
رستورانم را لاکچری دکور کنم یا معمولی؟
برای طراحی دکوراسیون رستورانم از المانهای قدیمی استفاده کنم یا مدرن؟
بنظرتان چقدر بودجه برای دکوراسیون رستوران در نظر بگیرم؟
بهترین دکوراسیون از نظر شما چیست؟
چگونه در هزینههای مربوط به دکوراسیون صرفهجویی کنم؟
جواب تمام این سوالها و سوالهای مشابه این به کانسپت رستوران شما باز میگردد. اگر منو شما مدرن است رستورانتان باید مدرن طراحی شود. چنانچه از رستورانهای سبک بیسترو (خیابانی) هستید روی جزئیات این سبک تمرکز کنید. من همیشه از این مثال برای مشتریان خود استفاده میکنم: همهچیز باید با هم هارمونی داشته باشد.
شما اگربتوانید موفقبه ایجادهارمونی در تمام زوایای رستورانتان شوید، لذت داشتن کسبوکار رستورانی همیشه با شما خواهد بود و شاید بهندرت حاضر باشید کار دیگری برگزینید.
هارمونی در کسب وکار همه چیز است.
هرچقدر که به افتتاحیه نزدیکتر میشوید لزوم استخدام نیروی انسانی بیشتر از پیش حس میشود. متاسفانه تامین نیروی انسانی دررستورانها تبدیل به یک معضل بزرگ شده است. نوشتن قرارداد قانونی که نیازهای هر دو طرف را تامین کند یکی از کارهای مهم در راه اندازی رستوران میباشد. از طرفی صاحب کسب وکار باید توانایی مصاحبه با نیروها را داشته باشد.
منظوراز توانایی چیست؟
– راستیآزمایی مهارت نیروهایی که ادعا میکنند دراین صنعت تجربه دارند.
– توانایی مذاکره درخصوص قوانین رستوران و شرح شغل و شرح وظیفه نیروها
– توانایی حل مسائل و مشکلات نیروی انسانی
اینها و موارد دیگری ازایندست نیاز به علم و تجربه خاص خود میباشد که هر رستورانداری باید به آن اگاه و مسلط باشد.