چرا باید تبلیغ کنیم؟ چگونه سهم بازار خود را حفظ کنیم؟چگونه می توانیم رستوران خود را به عنوان یک رستوران نمونه معرفی کنیم؟ وجه تمایز ما نسبت به سایر رستوران ها چه می تواند باشد؟
شما بهترین هستید، شما متخصص ترین و با تجربه ترین هستید اما اگر تبلیغ نکنید کم کم فراموش می شوید و دیگر کسی شما را بیاد نخواهد آورد و این در مورد رستوران و اکثر کسب و کارها صادق است.
ما با رستوران های زیادی همکاری داشته ایم که با این تصورکه به نقطه ی اوج خود رسیده اند تبلیغات خود را متوقف کرده اند و یا با این تصور که بعد از سالها رستوران داری نیازی به افزایش سهم خود از بازار ندارند برای تبلیغات خود کاری نکرده اند و بعد از مدت کوتاهی اثرات این تصمیم غلط را در صندوق فروش خود احساس کرده اند.
درست در زمانی که شما تبلیغات را متوقف می کنید رستوران هایی در محدوده شما و یا با کانسپت شما در حال افتتاح و راه اندازی هستند و سهم شما از بازار در حال کمتر شدن است.
با توجه به اینکه رستوران گردی در ایران بین افراد جامعه همه گیر شده تبلیغات در این زمینه می تواند به افزایش فروش و جذب مشتری کمک کند. اما فقط تبلیغات خالی نمی تواند راه گشا باشد. وجود انتخاب های گسترده پیش روی افراد به دلیل ترافیک بالای وجود رستوران و فست فود یکی از عوامل تاثیر گذار است. با توجه به تجربه های خوب تبلیغات برای رستوران هایی مانند سنسو، آمانو، کاج بید، لنیما، ژمیس و .. بر آن شدیم مقاله ای در خصوص راهکارهای بازاریابی و تبلیغات برای رستوران ها و فست فود ها ارائه دهیم. برای شروع در نظر می گیریم که رستوران یا فست فود شما در حال راه اندازی است و تا به الان کاری انجام نداده اید. اگر هم راه اندازی شده دیدن راهکارهای ابتدایی می تواند به شما کمک کند تا بدانید مسیر را درست طی کرده اید یا خیر
1-انتخاب نام و طراحی هویت بصری رستوران
2-تهیه برندبوک (کتابچه برند رستوران)
3-تنطیم برنامه بازاریابی و تبلیغات
4-طراحی برنامه افتتاحیه(ایونت مارکتینگ)
5-تدوین برنامه جذب مشتری
6-تولید محتوا(برای موارد سوشال مدیاها، موارد چاپی، تبلیغات مجازی و …)
7-تبلیغات هدفمند( انتخاب رسانه ی صحیح، انتخاب مدیا مناسب و …)
8-اجرای تبلیغات و گزارش گیری عملکرد
موارد ذکر شده از مهم ترین کارهایی است که برای تبلیغات و بازاریابی رستوران باید صورت پذیرد که مختصری درباره ی آنها توضیح خواهیم داد
1-طراحی نام و هویت بصری برند
انتخاب نام چیزی فراتر از علاقه شخصی صاحب رستوران و برند می باشد و در انتخاب می بایست علاوه بر علاقه شخصی مالکین برند هوشمندی لازم بکار گرفته شود. ما در جلسات تعاملی با وتوجه به خواسته های صاحب رستوران و کانسپت رستوران و عواملی چون نیاز بازار و گروه مخاطب و … پشنهادهای خود را ارائه می کنیم و بعد از آن طراحی هویت بصری انجام می شود.
طراحی لوگو، رنگ سازمانی، تگ لاین، شعار تبلیغاتی، تابلو رستوران و در مجموع هر آنچه که از برند به چشم مخاطب می آید در هویت بصری طراحی می گردد.
2-تهیه برند بوک
تهیه و تدوین برند بوک از اهمیت ویژه ای برخوردار است.طراحی برند بوک تفاوت اصلی شما را با رقبا مشخص می کند. وجود برندبوک به شما کمک خواهد کرد شخصیت برند خود را بسازید و داستان متفاوتی از حضور این شخصیت در بازار شرح دهید. این شخصیت و داستان اگر یونیک باشد برای مخاطبین شما در رسانه های مختلف جذاب خواهد بود. درست مثل اینفلوئنسری که با نمایش یک شخصیت متفاوت از خود مخاطب جذب می کند. اما اینجا تفاوت عمده ای بین یک اینفلوئنسر با یک برند وجود دارد و آن استراتژی و معماری و تجربه کاربری است.
3-تنظیم برنامه بازاریابی و تبلیغات
جذاب ترین بخش کار و آن هم تدوین برنامه بازاریابی و تبلیغات رستوران است. البته بازاریابی و تبلیغات دو مقوله جدا از هم هستند و می بایست بطور جداگانه هم بررسی شوندبطور کلی بازاریابی به مجموعه ای از کارهایی گفته می شود که منجر به جذب مخاطب هدف می شود. اما تبلیغات بخشی از بازاریابی است که در آن سعی می شود با محتوای تبلیغاتی مخاطب هدف جذب گردد. پس وقتی یک رستوران به دنبال تبلیغ و دیده شدن بیشتر است قبل از اینکه به سراغ رسانه های تبلیغاتی برود می بایست برنامه بازاریابی (Marketing) خود را آماده کند..
اصول طراحی برنامه بازاریابی (Marketing Plan)
بررسی موقعیت فعلی برند
تحلیل بازار و صنعت برند
شناسایی مشتریان اصلی
شناسایی رقیبان و فعالیت های مهم آنها
تدوین استراتژی
انتخاب رسانه هایتبلیغاتی
و اما چطور رستورانمان را تبلیغ کنیم؟
تبلیغات هدفمند
چه تبلیغاتی هدفمند محسوب می شود؟
تبلیغاتی که بر مبنای برنامه بازاریابی انجام شود ( پس برای جواب به این سوال ها با ما در ارتباط باشید)
4-طراحی برنامه افتتاحیه(ایونت مارکتینگ)
برای رستوران هایی که هنوز راه اندازی نشده اند ایونت مارکتینگ از مهم ترین برنامه های بازاریابی و تبلیغات محسوب می شود. دعوت از افراد سرشناس، دعوت از افراد شاخص متناسب با کانسپت و ماموریت رستوران
و دعوت از افراد تاثیرگذار و مرتبط با رستوران و تدارک یه شب بیاد ماندنی از اقدامات اصلی در ایونت مارکتینگ می باشد.
و اگر هم رستوران راه اندازی شده است می توان با ویژه برنامه ها به مناسبت های مختلف برای تبلیغات و افزایش فروش رستوران اقدام کرد.
5-تدوین برنامه جذب مشتری
چه اتفاقی می افتد اگر که شما بهترین تبلیغات را برای رستوران خود در نظر گرفته باشید، در رسانه های مختلف از جمله بیلبورد، استرابورد یا حتی آگهی های مختلف تلویزیون و رادیو به خوبی دیده یا شنیده بشوید اما مخاطب تجربه خوبی از رستوران شما نداشته باشد؟؟
معمولا در رستوران با عوامل مختلفی می توان روی تجربه مخاطبان تاثیر گذاری کرد:
1-ذهنیتی که فرد با دیدن رستوران شما به آن می رسد
2-نحوه برخورد پرسنل
3-دکوراسیون و اتمسفر محیط رستوران
4-کیفیت خدمات و غذاها و نحوه طبخ صحیح و توجه به نکات ریز اما با اهمیت
5-برنامه های بازگشت مشتری و وفادار سازی
ما برای تمام این موارد برنامه و روش های خاص ارائه می کنیم
6-تولید محتوا(برای موارد سوشال مدیاها، موارد چاپی، تبلیغات مجازی و …)
در دنیای کسب و کارهای امروزی چه در فضای مجازی و چه در فضای واقعی محتوای شماست که با مخاطب حرف می زند. یک متن ساده، یک تیزر تبلیغاتی، یک لوگوشن اگر در جای مناسب ارائه شود بهترین عملکرد تبلیغاتی را برای شما به ارمغان می آورد و باعث ایجاد افزایش آگاهی از برند شما می شود.
در خیلی از موارد این محتوا را شما ایجاد نمی کنیدبلکه مشتری شما ایجاد می کند. زمانیکه حرفه ای و برنامه ریزی شده حس خوب به مشتری منتقل می کنید این اتفاق برای شما می افتد ناگفته نماند که ک روی ماجرا زمانیست که مشتری ازرستوران شما حس بد دریافت کرده و آنرا به دیگران انتقال می دهد.
پس همواره باید در تلاش باشید تا حس خوب انتقال کنید و صدای مشتری ناراضی را بشنوید چون ان صدا بهترین خط مشی را برای بهبود عملکرد به شما می دهد.
ما این تجربه را در سال 92 با راه اندازی تبلیغات اصولی در رستوران سنسو (حس خوب) ایجاد کردیم و با رشد بی سابقه ای از تولید محتوا بوسیله مخاطبینمان روبرو شدیم.
برای تولید محتوا برنامه ریزی داشته باشید.
تولید محتوا برگ برنده شما در رقابت با سایر رستوران ها می باشد. همیشه بهترین قصه گو برنده است، ایجاد داستانی برای معرفی شخصیت برند شما می تواند بسیار جذاب باشد و درب های جدیدی به روی شما باز کند. بدون داستان به سمت مخاطبینتان نروید.
7-تبلیغات هدفمند( انتخاب رسانه ی صحیح، انتخاب مدیا مناسب و …)
تبلیغات هدفمند در یک کلام ساده یعنی اینکه می خواهیم چه پیامی را با رسانه ای به چه کسی بدهیم.
انتخاب صحیح گروه هدف( مخاطبین)
طراحی پیامی که باید به دست مخاطبین برسد
رسانه یا مدیایی که بوسیله ی آن می توانیم این پیام را انتقال بدهیم
و در نهایت بررسی اثر بخشی تبلیغات انجام شده دریک کلام تبلیغات هدفمند می باشد.
8-اجرای تبلیغات و گزارش گیری عملکرد
پیشنهاد ما این است که برای تبلیغات از مجری تبلیغات استفاده کنید تا بتوانید مراحل اجرای برنامه تبلیغاتی خود را جز به جز رسد کنید و خودتان در تمام مراحل در کنار تیم مجری باشید.
اشتباهی که اکثر رستوران هایی که تبلیغات می کنند مرتکب می شوند این است که به گمان اینکه درهزینه ها صرفه جویی کنند خودشان اجرای تبلیغات را بر عهد می گیرند و در نهایت تبلیغات آنها همان مثال قدیمی شیر بی یال و دم و اشکم می شود.
ما سعی کردیم در قالب یک مقاله ی ساده به نمای کلی از برنامه تبلیغاتی یک رستوران اشاره کنیم.
چنانچه در خصوص برنامه ریزی و اجرای تبلیغات رستوران به مشاوره نیاز داشتید با ما در ارتباط باشید